2013. június 7. Posztmodern emberáldozat (Juhász R. József Duna-performance-a)

Valódi posztmodern gesztusként is értelmezhető Juhász R. József performer belegázolása az áradó Dunába, hiszen mint elmondta, “Leginkább a kommentek érdekelnek a performansz kapcsán. Ez az akció legfontosabb eleme. Az, ahogyan egy online közösség reagál, miután szembesül egy szokatlan eseménnyel. Hogyan reagál, hogyan »kommentel«, hogyan befolyásolják/alakítják egymás véleményét a résztvevők, hogy változik akár percről-percre egy kérdés vagy egy helyzet megítélése.”

Vagyis nem magára az akcióra irányul az alkotói figyelem, hanem annak értelmezésére, illetve mediális felhasználására, mémszerű elterjedésére. Ez a reflexív viszony a kommentekre és az akció hírként való vírusszerű elterjedésére, illetve a médiumok manipulációjának formáira kérdez rá. Éppen ezért az “értelmezés értelmezése” válik e kísérlet tétjévé, jellegzetesen metafikciós  eljárássá. Patricia Waugh meghatározását parafrazálva azt is mondhatjuk, hogy Juhász R. létrehozott egy fikciót/akciót, és ezzel egyidőben rámutatott e fikció/akció létrehozására is.

Mindenesetre ez a posztmodern meta-performance csak akkor képes a metakritikai attitűdöt megjeleníteni, ha a szembesülés elsődleges, ösztönös,  zsigeri reflexióját is belekomponálja az akcióba. Nem véletlenül említette a már idézett interjúban Juhász R., hogy  “Talán »A magyar út«-nak is nevezhetném az akciót, azaz a víz ellen a legtöbb esetben esernyővel védekeznek az emberek világszerte. Hát ezt tettem én is, a gond az, hogy most a víz lentről jön, de (magyarként) nem adom fel. Természetesen ez csak egy a lehetséges magyarázatok közül, melyeket a kommentekből raktam össze.” A kommentek hangneme, a felháborodástól az értetlenkedésen át a viccként való értelmezések így eleve belekomponálódnak ebbe az akcióba, amelyre éppen ezért nem véletlenül a magyar főváros egyik legfrekventáltabb helyén került sor. 

Ennek kapcsán azonban további elsődleges értelmezésajánlatokkal is élhetünk. Hiszen a víz abjectszerűségéből kiemelkedő fekete öltönykabátos test az ösztönösből való kiemelkedés, a természetestől való megfosztás nyilvánossá tétele is lehet. A végzetdrámák sorsszerű figurájaként adja oda önmagát a fátumnak. A hófehér vasalt ing, a fekete öltöny és esernyő éles kontrasztban áll a hömpölygő mocskos vízzel, amely egyre magasabbra emelkedik a “humán vízállásmérőn”. Amikor Zrínyi Miklós kirohant a rommá lőtt, égő, formátlan szigetvári  várból, akkor ünneplőbe öltözött, és zsebébe 100 aranyat tett majdani gyilkosait jutalmazva. Hasonlóképpen teszi ki magát Juhász R. is a hullámoknak, illetve majdani kommentelői kénye-kedvére.

Talán kevéssé tűnik fel, de az akció valódi istenkísértés, s kapcsolódik azokhoz a performence-okhoz és happeningekhez, ahol a művész saját testi épségét kockáztatja. A Dunának szánt emberáldozat rituális újrajátszása, amely egyáltalán nem veszélytelen. Emberáldozat, amely megváltja a tájat a szenvedéstől, az örvénylő Dunának felajánlott test. Az ünneplőbe öltözött alak így egy felravatalozott halott szimulációjaként mutatja fel a virtuális világnak a szenvedést, a megváltást és a folyónak felajánlott emberáldozat képében: “Hideg és szomorú érzés volt.”

Az először bokáig, később térdig, aztán derékon felül érő víz, amely akár el is sodorhatta volna Roccót, tudjuk, nemsokára mellig, homlokig ér, később pedig pedig teljesen elmerül, eltűnik a Duna-parton ácsorgó alak. Ez az eltűnés, igen, ez lesz majd iszonyatos.

Rocco

Advertisements

2 responses to “2013. június 7. Posztmodern emberáldozat (Juhász R. József Duna-performance-a)

  1. Érdekes, a Titanic utolsó órájára emlékeztet, az akkor elpusztult magyar zenészekre,…igen, ez olyan “utoló órás” jelenet, Annak viszont adjuk meg a módját, ne adjuk fel a tartást! Zseniális!! Nagyon tetszik!! Gratulálok a művész úrnak!!

  2. Visszajelzés: Az árvizi esernyős | bdk blog

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s